Kumpi on parempi - Suomen tuloksellisinta markkinointia 2010

Tiedote 28.10.2010

 

Snellman on voittanut kaksi kultaa ja Grand Effie -palkinnon Effie Finland Awards 2010 -kilpailussa, johon osallistui 51 kampanjaa. Finaaliin asti ponnisteli 16 yritystä. Maailman laajimman ja arvostetuimman markkinoinnin ja viestinnän tehokkuutta mittaavan kilpailun tulokset julkistettiin 27.10.2010 Markkinoin-tiviestinnän päivillä Helsingin Wanhassa Satamassa.

 

SNELLMANIN KAMPANJA


Kampanjaviesti: Kumpi on parempi – natriumglutamaatti vai aito maku? Siannahka eli kamara vai kunnon liha?

 

Herra Snellmanin vuoden 2010 kampanja käsitteli ajankohtaista asiaa lisäaineista. Snellmanin periaatteisiin kuuluu tehdä kaikki niin hyvin kuin vain on mahdollista. Pitkän tuotekehitystyön tuloksena lihavalmisteista poistettiin natriumglutamaatti ja siannahka eli kamara. Kamaran poistamisella ruokamakkaroihin saatiin parempi rakenne ja raikkaampi maku.

Tiivis kampanja-aika kesti helmikuun alusta toukokuun loppuun. Myyntiä vauhditettiin neljän kuukauden TV-ajoilla, lehtimainonnalla mm. Helsingin Sanomien etusivulla, netissä ja ulkomainonnalla sekä ostoskärryissä.

 

KAMPANJAN TULOS


Snellmanin myynti on kehittynyt voimakkaasti ja brändin preferenssi on noussut 27 %:iin (2009: 20 %). Kokolihatuotteissa ja meetvursteissa on saavutettu markkinajohtajuus markkinaosuuden ollessa 18 %.

 

TUOMARISTON KOMMENTIT:


Perustuu loistavaan strategiseen oivallukseen: luotu uusi kategoria natriumglutamaatiton tuote. Tavoitteet selkeästi määritellyt ja luvut eivät jätä tuloksia arvailun varaan. Imago pienestä perheyrityksestä jättien vieressä pystytty säilyttämään mainonnan linjassa. Laadukas luova tuotanto, missä huumoria käytetty taitavasti. Tuomaristoa ilahdutti erityisesti pakkaustarra pienenä yksityiskohtana. Mediavalinnoissa loistavia oivalluksia. Malliesimerkki kampanjasta missä yhdistyy rationaalisuus ja emotionaalisuus. Tuomaristo jää odottamaan muutaman vuoden päästä koostetta veteraanisarjassa.

 

Lisätietoja:
Snellmanin Lihanjalostus Oy, Peter Fagerholm, myynti- ja markkointijohtaja
puh. 050-5533 665, peter.fagerholm@snellman.fi

 

 

MIKÄ ON EFFIE AWARDS?
- Effie Awards on maailman laajin ja arvostetuin markkinoinnin ja viestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu.
- Effie Awards on kampanjoiden välinen kilpailu, jossa palkitaan tuloksellista markkinointiviestintää.
- Effie Awards mittaa nimenomaan kampanjoiden tuloksia. Keskiössä ovat markkinoija ja kaikki kampanjan toteuttamiseen osallistuneet tahot, kuten mainostoimisto, mediatoimisto, viestintätoimisto, digitoimisto jne. – ja näiden yhteistyö.